Hürriyet'ten Esra Ülkar'ın haberine göre; kimi resim atölyesinde hayallerini çiziyor, kimi judo eğitimi alarak yarışmalara katılmayı hedefliyor. Antalya’daki 14 ilk ve ortaokuldaki öğrenciler, 40 dakika teneffüs uygulamasıyla ders aralarında da öğreniyor. Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB), 2023 Eğitim Vizyonu’ndaki teneffüs süresini arttırmaya yönelik ilk uygulama olan ‘40 Dakika Ders, 40 Dakika Teneffüs’ projesi, ilköğretim öğrencilerinin gelişimlerini desteklemeyi amaçlıyor. Şimdilik uygulama sadece Antalya’da 14 okulda başladı. Bu çalışmayı yerinde görmek için pilot okullardan biri olan Antalya Kemer’deki Hacı Mehmet Saygın İlkokulu’nda bir gün geçirdik. İkinci eğitim-öğretim döneminde hayata geçen 40 dakika teneffüse öğrenciler çoktan alışmış. Zil çalınca havanın güzel olmasını fırsat bilenler bahçeye, resim veya müzik severler ise atölyelere koşuyor. Badminton, resim, müzik, halkoyunları, kick boks, futbol, judo, işaret dili gibi etkinlikleri halk eğitim merkezlerinden görevlendirilen öğretmenler; istop, satranç, masatenisi, seksek, yakartop, beştaş, yedi kiremit, mendil kapmaca, ip atlama gibi çalışmalarıysa sınıf öğretmenleri gerçekleştiriyor. Teneffüsler 40 dakikaya çıkınca okul saati de uzuyor. Eskiden 08.30-14.30 olan okul saatleri 08.20-16.00’ya alınmış. Bunlar gönüllülük esasına dayalı. Katılan öğretmenlere, aylık yaklaşık 700 TL ek ders ücreti ödeniyor.

JUDOYA İLGİ YOĞUN

Öğrenciler, istedikleri etkinliğe katılıyor. Okul bahçesinin bir tarafında badminton raketleri havada uçuşurken, diğer tarafında halkoyunları ekibi 23 Nisan’a hazırlanıyor. Başka bir bölümde ise futbol oynayanlar, ip atlayanlar var. Judoya talep yoğun. Minderlerin üzerinde rakipler nakavt edilmeye çalışılıyor. Halk eğitim merkezinden görevli judo eğitmeni Kadir Altınok, “Teneffüs başladığında koşarak geliyorlar. Yetenekli öğrencileri, lisanslı sporcu yapmaya çalışıyoruz” diyor. Müzik öğretmeni Gizem Tural, “Okullarda müzik dersi bir saat. Böyle olunca dört saat de gelebiliyorlar. Yetenekli öğrencileri de bu sayede keşfedebiliyoruz” diye konuşuyor. “Birçoğu ilk kez tuvalle tanışıyor. Çok heyecanlanıyorlar” diyen resim öğretmeni Vildan Özgül, iki ayda çok iyi iş çıkardıklarını söylüyor. Halk oyunları eğitmeni Mehmet Ali Kaymak, “Projeyle bizim çalışma alanımız daha da genişledi. Mutlu çocuk çabuk öğreniyor. Dersler blok hale getirilse ya da öğlene kadar ders, sonra etkinlik olsa daha iyi olabilir” diyor.

DERSLERE ADAPTASYON AZALABİLİR

Okulun öğretmenlerinden Yağmur Dağ, başta tedirginlik yaşadıklarını, ama uygulamanın güzel gittiğini belirterek,“Ders yönünden biraz verimliliğin düştüğünü düşünüyorum. Dersler bölünüyor ve sabahki ders saatimiz biraz azaldı. Çocuklar sabahtan daha zinde oluyorlardı. Çok fazla oyun ağırlıklı geçtiği için çok yoruluyorlar. Onun dışında imkânları olmayan çocuklar güzel etkinliklerle tanıştılar” diyor.

Sınıf öğretmeni Pelin Sezer de benzer görüşte: “Şu an uygulamadayız, önemli bir aksaklık görülmedi. Biraz dersler açısından sorun oluyor. Dersler çok bölünüyor, o nedenle verimlilik biraz düştü. Onun dışında çocuklar eğleniyor, yeni şeyler öğreniyor.”

Satranç etkinliğine giren sınıf öğretmeni Sinan Gül ise “Bu proje şu anda deneniyor. Sonrasında artıları, eksileri değerlendirilecek. Planlama açısından değiştirilebilir yönleri var. 40 dakika teneffüsten sonra çocuğun derse adapte olması konusunda sorun olabiliyor. Çocuğu sosyal yönden geliştireceği kesin, ama eğitime artısı, eksisi açısından tartışmamız gerekiyor” diye konuşuyor.

ÖĞRENCİLER MUTLU

Alperen Altınpınar: 40 dakika teneffüs güzel. Artık daha fazla etkinlik yapabiliyoruz. Judo, kick boks, yedi kiremit çalışıyorum, yarışmalara katılmayı planlıyorum.

Sevgi Yanık: Judoyu çok seviyorum. Merak ettim, katıldım. İlk kez okulda gördüm. Yarışmalara katılmak istiyorum. Boksa katılmıştım, onu sevmedim. 10 dakika teneffüs daha güzeldi. Derslere çabuk gidiyorduk.

Emİrhan Yıldız: 40 dakika teneffüs çok daha güzel. İhtiyaçlarımı karşılayabiliyorum. Yorulduğumda dışarı çıkıp hava alıyorum. Satranç, judo, kick boksa gidiyorum.

Cemre Ceren Kamış: Müzik dersini çok seviyorum. Küçüklüğümden beri hayalim olan piyano ve keman çalıyorum. Projeyi çok sevdim, hep devam etmesini istiyorum. 40 dakika daha güzel, dersleri daha çok seviyoruz. Teneffüslerde öğrendiklerimizi kendi öğretmenlerimize anlattığımızda mutlu oluyorlar.

İremsu Özaslan: 10 dakikadansa 40 dakika teneffüs daha iyi. Hem daha fazla derse katılabiliyoruz, hem de eğleniyoruz. Resim ve halk oyunlarına gidiyorum. Ençok resmi sevdim. Dersler açısından da iyi oldu. Yoruluyorduk. Teneffüs uzun olunca hem dinlenip hem eğleniyoruz.

Öznur Durak : Resmi çok seviyorum. Eskiden bu kadar resim yapamıyordum, şimdi vaktim var. Bu uygulama daha güzel.

AMAÇ ÇOCUKLARI KEŞFETMEK

Ali Yıldız (okul müdürü): 4 Şubat’tan bu yana uyguladığımız projeyi beğendik. İl milli eğitimden kaynak geldi, atölyeler oluşturduk. Etkinlikleri ‘Okullar Hayat Olsun’ projesinden seçtik. Halk eğitim aracılığıyla öğretmenlerimizi bulduk. Burada amaç, çocukları keşfetmek. Çocuk oyunlarını kendi öğretmenlerimiz; judo, halkoyunları gibi etkinlikleri halk eğitimden branş öğretmenleri gerçekleştiriyor. Öğretmenler, okul süresi uzayacağı için tedirgin oldular, ama çocukların mutlu olduğunu görünce projede olmak istediler. Veliler de çok mutlu. Eskiden zil çaldığı zaman çocuklar koşarlardı. 10 dakikada tuvalete mi gidecek, oyun mu oynayacak, kantine mi gidecek bilemezdi. Şimdi güle oynaya çıkıyorlar. Çocukların becerilerini görüyoruz. Branş öğretmenleri, yetenekli öğrencileri çok daha iyi belirliyor.

DHA