Otizm Belirtileri

Otizm spektrum bozukluğu erken çocukluk döneminde başlar ve sonunda toplumda - örneğin sosyal olarak, okulda ve işte - sorunlara neden olur.

Çoğunlukla çocuklar ilk yıl içinde otizm belirtileri gösterir. Az sayıda çocuk ilk yıl normal bir şekilde gelişiyor gibi görünür ve daha sonra otizm semptomları geliştirdiklerinde 18 ila 24 aylık bir gerileme döneminden geçerler.

Otizm spektrum bozukluğunun tedavisi olmasa da, yoğun, erken tedavi birçok çocuğun hayatında büyük bir fark yaratabilir.

Otizm belirtileri

Bazı çocuklar, erken bebeklik döneminde, göz temasının azalması, isimlerine yanıt vermemesi veya bakıcılara kayıtsızlık gibi otizm spektrum bozukluğu belirtileri gösterir. Diğer çocuklar, yaşamlarının ilk birkaç ayında veya yılında normal olarak gelişebilir, ancak daha sonra aniden içine kapanır veya saldırgan hale gelir veya edindikleri dil becerilerini kaybederler. İşaretler genellikle 2 yaşına kadar görülür.

Otizm spektrum bozukluğu olan her çocuğun, düşük işlevsellikten yüksek işleyişe kadar kendine özgü bir davranış modeli ve şiddet düzeyi olması muhtemeldir.

Otizm spektrum bozukluğu olan bazı çocuklar öğrenmede güçlük çeker ve bazılarının da normal zekanın altında belirtileri vardır. Bozukluğu olan diğer çocuklar normalden yüksek zekaya sahiptir - çabuk öğrenirler, ancak iletişim kurmakta ve günlük hayatta bildiklerini uygulamakta ve sosyal durumlara uyum sağlamakta güçlük çekerler.

Her çocuktaki benzersiz semptom karışımı nedeniyle, bazen belirlenmesi zor olabilir. Genellikle, bozuklukların düzeyine ve bunların işlev görme yeteneğini nasıl etkilediğine bağlıdır.

Aşağıda otizm spektrum bozukluğu olan kişiler tarafından gösterilen bazı yaygın işaretler bulunmaktadır.

Otizm ve sosyal iletişim

Otizm spektrum bozukluğu olan bir çocuk veya yetişkin, aşağıdaki belirtilerden herhangi biri dahil olmak üzere sosyal etkileşim ve iletişim becerileriyle ilgili sorunlar yaşayabilir:


Adına yanıt vermiyorsa veya bazen sizi duymuyorsa
Sarılmaya direnir ve tek başına oynamayı tercih eder, kendi dünyasına çekilir
Göz teması zayıf ve yüz ifadesinden yoksun
Konuşmuyor veya konuşmayı geciktiriyor veya önceden kelime veya cümle söyleme yeteneğini yitiriyor
Bir konuşma başlatamaz veya devam ettiremezsiniz
Anormal bir ton veya ritimle konuşur ve şarkı söyleyen bir ses veya robot benzeri bir konuşma kullanabilir
Kelimeleri veya cümleleri kelimesi kelimesine tekrar eder, ancak bunların nasıl kullanılacağını anlamaz
Basit soruları veya talimatları anlamıyor gibi görünüyor
Duyguları veya hisleri ifade etmez ve başkalarının duygularından habersiz görünür
İlgi alanını paylaşacak nesnelere işaret etmiyor veya bunları getirmiyor
Pasif, agresif veya yıkıcı olarak uygunsuz bir şekilde sosyal bir etkileşime yaklaşır
Başkalarının yüz ifadelerini, vücut duruşlarını veya ses tonunu yorumlamak gibi sözlü olmayan ipuçlarını tanımada güçlük çeker
Otizm davranış kalıpları

Otizm spektrum bozukluğu olan bir çocuk veya yetişkin, aşağıdaki belirtilerden herhangi biri dahil olmak üzere sınırlı, tekrarlayan davranış, ilgi alanları veya aktivitelere sahip olabilir:


Sallanma, dönme veya el çırpma gibi tekrarlayan hareketler gerçekleştirir
Isırma veya kafa vurma gibi kendine zarar verebilecek faaliyetler gerçekleştirir
Belirli rutinler veya ritüeller geliştirir ve en ufak bir değişiklikte rahatsız olur
Koordinasyon sorunları var veya sakarlık veya ayak parmaklarında yürüme gibi garip hareket kalıpları var ve tuhaf, sert veya abartılı vücut diline sahip
Bir oyuncak arabanın dönen tekerlekleri gibi bir nesnenin ayrıntılarından etkilenir, ancak nesnenin genel amacını veya işlevini anlamaz
Işığa, sese veya dokunmaya alışılmadık derecede duyarlıdır, ancak ağrı veya sıcaklığa kayıtsız kalabilir
Taklit veya hayal ürünü oyunlarda bulunmaz
Anormal yoğunluk veya odak içeren bir nesne veya etkinliğe sabitler
Yalnızca birkaç yiyecek yemek veya belirli bir dokuya sahip yiyecekleri reddetmek gibi belirli yiyecek tercihleri ​​vardır
Olgunlaştıkça, otizm spektrum bozukluğu olan bazı çocuklar başkalarıyla daha fazla ilgilenir ve davranışta daha az rahatsızlık gösterir. Bazıları, genellikle en az ciddi sorunları olanlar, sonunda normal veya normale yakın yaşamlar sürdürebilir. Ancak diğerleri, dil veya sosyal becerilerde zorluk çekmeye devam ediyor ve gençlik yılları daha kötü davranışsal ve duygusal problemlere neden olabilir.
Bebekler kendi hızlarında gelişir ve çoğu, bazı ebeveynlik kitaplarında bulunan kesin zaman çizelgelerini takip etmez. Ancak otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar genellikle 2 yaşından önce bazı gecikmiş gelişim belirtileri gösterir.

Çocuğunuzun gelişimi hakkında endişeleriniz varsa veya çocuğunuzun otizm spektrum bozukluğu olabileceğinden şüpheleniyorsanız, endişelerinizi doktorunuzla görüşün. Bozuklukla ilişkili semptomlar, diğer gelişimsel bozukluklarla da bağlantılı olabilir.

 

Otizm spektrum bozukluğunun belirtileri, dil becerilerinde ve sosyal etkileşimlerde bariz gecikmeler olduğunda genellikle gelişimin erken döneminde ortaya çıkar. Çocuğunuz aşağıdaki durumlarda, çocuğunuzun bilişsel, dil ve sosyal becerilerinde gecikmeler olup olmadığını belirlemek için gelişim testleri önerebilir:


6 aya kadar gülümsemeyle veya mutlu bir ifadeyle yanıt vermiyorsa
9 aya kadar sesleri veya yüz ifadelerini taklit etmez
12 aya kadar konuşmuyor veya kusmuyor
14 aya kadar işaret etme veya el sallama gibi hareket etmez
16 aya kadar tek kelime söylemiyor
18 aya kadar “hayal ürünü” oynamıyor veya numara yapmıyor
24 aya kadar iki kelimelik cümleleri söylemiyor
Her yaşta dil becerilerini veya sosyal becerilerini kaybeder