BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ YENİ MÜFREDAT TASLAĞI DEĞERLENDİRME RAPORU

- İlkokulda beden eğitimi dersinin olmadığından dolayı öğrencilerin sinir kas gruplarının gelişmediği ve dersin kazanımlarının eksikliğinden dolayı ortaokul müfredatına uyum sağlamayamadığı gözlenmiştir. Bundan kaynaklı doğuştan kaynaklanan özelliklerin ve yeteneklerin kaybolmasına neden olmaktadır. 

- Konular ve kazanımlar hazırlanırken ülkemizdeki okulların durumları göz önünde bulundurulmadan hazırlanmış. Malum ülkemizde kış aylarının uzun sürmesi ve derslerin içeride işlenmesine sebebiyet vermiştir. Kazanımlarda bu durum göz ardı edilmiştir. Kazanımların ülke şartları özününde bulundurularak hazırlanması gerekmektedir. Sınıfta işlenecek konulara ağırlık verilmesi gerekmektedir.

- Kazanımlar gayet iyi fakat beden eğitimi ve spor ders saatiyle orantılı değildir. Haftada 2 saat beden eğitimi dersi olan bir okulda bu kadar kazanımın işlenmesi mümkün değildir. Bu kadar kazanım bu kadar ders saatinde verilemez. Kazanım sayısının azaltılması gerekmektedir.

- Beslenme, sporcu beslenmesi, obezite, uyuşturucu, zamanın hastalığı teknoloji, olimpiyatlar vs. gibi çağın gerektirdiği konulara yer verilmesi gerekir.

Bunlara ek olarak ortaokul kısmındaki arkadaşlar bunları ekleyebilir:

- Lise de olduğu gibi ortaokul kısmında düzen alıştırmalarına muhakkak yer verilmesi gerekmektedir.  Düzen alıştırmaları ile ilgili kazanımın eklenmesi gerekmektedir. Cimnastik konusuna eklenebilir.

- 5. Sınıftan branş öğretimi yapılması gerekmektedir. Branş öğretiminin yapılmasının gerektiği kazanımlarda pek anlaşılamamaktadır. Bu yüzden kazanımların açık ve net yazılması gerekir.

Örneğin: BE.5.1.1.3. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri vücut farkındalığı ve hareket ilişkilerini göstererek uygular.

Bunun yerine BE.5.1.1.3. spor dalına özgü nesne kontrolü gerektiren hareketleri vücut farkındalığı ve hareket ilişkilerini göstererek uygular.

- Lise deki gibi ortaokulda da çocukların serbest etkinlik kazanımı olması gerekmektedir. Öğrencilerin kendilerini ifade edebildiği sporları serbest etkinliklerde yapması için bu şarttır.

- Spor Ahlakı konusuna yer verilmesi gereklidir.

Bunlara ek olarak lise kısmındaki arkadaşlar bunları ekleyebilir:

- Eski müfredatla yeni müfredat arasında pek fazla bir değişiklik olmamış. Bazı kazanımlara açıklamalar getirilmiş olması gayet güzel. Tüm kazanımlara açıklamalar getirilmesi gereklidir. Böylelikle kılavuz kitap daha iyi anlaşılır.

Örneğin: 9.1.2.1.4. Seçili spor dalına özgü hareketleri açıklar.
(Futbolda top kontrolünün açıklaması gibi)

- Hareket stratejileri ve taktikleri konusu tek kazanım altında toplanmış. Bunu iki kazanım şeklinde yazılabilir. Böylelikle daha ayrıntılı ders işlenmiş olunur.

9.1.3.1.1. Seçili spor dalına özgü savunma hareketlerini uygular.

9.1.3.1.2. Seçili spor dalına özgü hücum hareketlerini uygular.

- Yıllık planda konun adı net ve açık bir şekilde belirtilmesi gerekmektedir. Konular ya tema şeklinde olmalı ya da açık ve net bir şekilde belirtmelidir.

Örneğin: 9.1.2.1. Bireysel Mücadele, Alan Mücadele, File-Raket, Doğa, Zeka Sporları ve Halk  Dansları Konu adı olarak geçmektedir. Bu konu adına bakan ve mevzuatçı olan birisi konuyu direkt bu şekilde yazar ama bu konu adının altına örnek bir açıklama verilirse daha net açıklanır.

Yeni şekli:

9.1.2.1. Bireysel Mücadele, Alan Mücadele, File-Raket, Doğa, Zeka Sporları ve Halk Dansları (Futbolda paslaşma, cirit atıyorum, voleybolda manşet pas, badmintonda vuruşlar vb.)

- 9.2.1.1. Hayat Boyu Egzersiz başlığı yaşam boyu spor olarak değiştirilirse daha güzel ve geniş bir başlık olur. Kazanımlarda ona göre düzenlenmelidir.

 - Aktif ve sağlıklı hayat öğrenme alanına günümüzün önemli sorunu obezite konusu ve kazanımı getirilmesi gerekmektedir.

- Ayrıca bu alana uyuşturucu ile mücadele konusu getirilmelidir. Böylece sporla uyuşturucu kullanımının önüne geçileceği vurgulanmalıdır.

- Spor sakatlıkları konusuna neredeyse hiç değinilmemiş. Bu başlık ayrı bir konu olarak verilmesi gereklidir.

- Olimpiyatlar konusu yüzeysel geçilmiştir. Ülkemizin bu konuda başarısızlığı ortadadır. Bu konuya daha fazla yer verilmesi gerekmektedir. 


Milli Eğitim Bakanlığı Beden Eğitimi ve Spor Dersi için Yeni Öğretim programı hazırladı. Taslak programları indirmek için üstüne tıklayınız...


İlkokul Oyun ve Fiziki Etkinlikler


Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor


Ortaöğretim Beden Eğitimi ve Spor


Sizlerde müfredat programlarına katkıda bulunabilirsiniz. Görüşlerinizi aşağıdaki linklere belirtebilirsiniz. 


İlkokul oyun ve fiziki etkinlikler dersi müfredatına görüş bildirmek için tıklayınız... 


Ortaokul beden eğitimi ve spor dersi müfredatına görüş bildirmek için tıklayınız... 


Lise beden eğitimi ve spor dersi müfredatına görüş bildirmek için tıklayınız... 



Kerem BALYEMEZ / www.bedenegitimi.gen.tr

Bu haberin kaynak gösterilmeden yayınlanması kesinlikle yasaktır.