Bisiklet seçerken nelere dikkat etmeliyiz? Bisiklet türleri nelerdir? Ve daha bir çok sorunun cevabını yazımızda vermeye çalışacağız.

Bisiklet Seçerken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Çocukluk hayalimiz olan bisikletler, bizler büyüdükçe hobimiz yaşam şeklimiz olmaya başladı. Birçok hatalı bisiklet seçiminden sonra kendimize en uygun olan bisikleti bulmayı başardık. Bisiklete başlamak isteyen ve çocuklarına bisiklet almak isteyenler için kaleme aldığımız “Bisiklet seçerken nelere dikkat etmeliyiz?” başlıklı yazımızda yazımızda bisiklet hakkında kısaca bilgi vermeye çalışacağız.

Bisikletin Kadro Boyu
Bisiklet seçerken dikkat edilmesi gereken en önemli konu bisikletin bizlerin veya bisikleti alacak kişinin boyuna olan uygunluğudur. Sırf bisikletin renginden duruşundan dolayı alan ve günün sonunda sırt ve boyun ağrılarından dolayı bisiklete tövbe eden çok kişi bulunmaktadır. Boyunuza (kol uzunluğu, boy uzunluğu ve bacak uzunluğu) uygun olmayan bisikletlerde yapacağınız sürüş deneyimleri sizler için kabusa dönüşecektir. Bu nedenle bisiklet alırken forumlardan veya bisiklet süren kişilerden önemli bilgiler tüyolar almanızda fayda var diyebilirim.

Basit ama faydalı bir bilgi olarak alacağınız bisikletin selesine oturmadan ayak tabanlarınız yerde olacak şekilde durduğunuzda kadro üst demirine değmiyor ve de arada ki mesafe çok değilse kadro boyu isin için uygundur diyebiliriz.

Bisikletin Sele Yüksekliği
Sele (oturak) sürüş sırasında sizi rahatsız etmeyecek yükseklikte olmalıdır. Çok yüksek bir sele de oturduğunuz zaman gidona uzanmak zorunda kalacaksınız ve bu vücut şekli ile yapacağınız sürüşlerde bel, boyun ve kol ağrıları yaşayabilirsiniz. Ani durmanız gereken durumlarda da seleden inmeniz zorlaşacaktır. Sele boyunun alçak olması da performans sürüşlerinde ve gün içinde sürüşlerde kas ağrılarına ve postür bozukluklarına sebep verebilir.

En ideal sele yüksekliği nasıl hesaplanır diyeler için bu kişiden kişiye değişen ölçümlerle belirlenmektedir. By-Fit olarak ifade ettiğimiz ölçüm yöntemleri ile ideal sele yüksekliğimizi, gidon ve pedal ölçüleri ayarlayabiliriz. Bu ölçümleri By-fit ölçümleri yapan bir uzmandan veya bisiklet antrenörlerinden öğrenebilirsiniz ve yapabilirsiniz.

Hiç kimseye ulaşamayanlar için seleye oturduğunuzda pedalları çevirmeye başlayın. Her çevirişte bacak arkasında ki (alt bacak ve üst bacak arasında ki) açının 45 derece ile 30 derece arasında olması gerekmektedir. Eğer ki bu değerlerin altında veya üstünde açı değerlerinin olması durumunda ağrılarınız artacak ve sürüş kaliteniz azalacaktır.

Bisikletin Jant ve Lastik Boyutları
Dağ bisikletleri için yetişkin kullanımlarına uygun olarak 26 inç, 27,5 inç ve 29 inç olmak üzere 3 çeşit jant boyu bulunmaktadır. 26 inç jantlar tarih oldu desek biraz yanıltmış olabiliriz sizleri. Hala piyasada 26 inç jant boyutu olan bisiklet oldukça çoktur.

29 inç jantlar dağ bisikletinde 26 inçe alternatif olarak üretilmiş ve kullanılmaya başlanmıştır. Her bir tekerin dönüşünde 26 inçe göre fazla mesafe kat etmesinden dolayı tercih edilen bir modeldir. 29 inçin dezavantajı MTB (dağ bisikleti) yarışmalarında ani dönüşlere çok uygun olmaması olarak gösterilmektedir. Lastik ebadının büyümesi arazi yarışlarında avantajlar sunduğu gibi olumsuz yönlerde gösterebilmektedir.

27 inç jantlar 29 ile 26 jant ebatlarının olumlu ve olumsuz yönleri düşünülerek tasarlanmış ve her iki jantın olumlu yönleri kullanılmış bir jant boyutudur.

Bisiklet Türleri Nelerdir?
Gelişen teknoloji ve pazarlama sektörünün hızlanması ile bisiklet türlerinde ki sayı da artmaya başladı. Her geçen gün yeni modellerin çıktığı bisiklet sektöründe kullanılan alana göre farklılıklar, kullanılan malzemelere göre farklılıklar ortaya çıkmaya başladı. Her insanın farklı bir anlayış ve düşünce ile aldığı ve kullandığı bisiklet türlerinin sayılarında artışlar yaşanmaya devam ediyor. Peki kaç tür vardır?

Bisiklet türleri kullanım şekillerine göre faklılıklar göstermektedir. Bu türleri kısaca şu şekilde ifade edebiliriz:

Dağ (kros) Bisikletleri
Karnelerin vazgeçilmez hediyesi olan bisikletler içinde en çok bilineni dağ bisikletleridir. tekerlerinin kalın ve dişli olmasından dolayı mahalle aralarında, dağ, tepe, dere, taş demeden binebileceğiniz bir bisiklet türüdür.

En çok bilinen bu bisiklet türü belki de birçok kişinin bisikletle ilk tanıştığı türdür. Sağlam yapısından dolayı bir çok kişinin tercihidir. Bu kadar güzel yorumlar yaptığımız dağ bisikletinin en büyük dezavantajı ise düz yolda asfaltta hiç keyif vermemesidir. Lastiklerinin diş yapısından dolayı asfaltta kullanmak için hiç uygun bir bisiklet değildir.

Gelişen teknoloji ile birlikte lastik çeşitlerinin artması ve daha az dişli lastiklerin üretilmesi ile birlikte asfaltlarda görmeye başladık bu bisikletleri. Ama bu bisikletlerin en zevkli kullanıldıkları alanlar hala dağ, tepe, çamurlu arazilerdir.

Yol Bisikletleri
İnce teker yapısı daha kibar kadro boyları ve gidon şekilleri ile performans sürüşlerinde keyif alacağınız bir bisiklet modelidir. Boynuz şeklinde gidonu ile farklı şekillerde bisiklet kullanışlarında ergonomik avantajlar sunmaktadır.

Bu bisikletin dezavantajı ise bozuk arazilerde ve yollarda sürüş keyfinin olmamasıdır. Amörtisör sisteminin olmadığı yol bisikletleri diğer bisikletlere göre daha rahatsız bir duruş şekli sunsa da performas isteyenlerin vazgeçilmezidir. Asfaltta hızla yol alırken rüzgarı hissetmeniz ve o an bisikletiniz ile baş başa olmanızdan daha önemli bir şey yok gibi düşünebilirsiniz.

Solo ve grup sürüşlerde sunduğu keyiflerden ötürü dağ bisikleti kullanan çoğu kişi zamanla yol bisikletlerine geçiş yapmaktadır.

Şehir Bisikletleri
Şehir bisikletleri daha çok şehirlerin fizksel yapısına göre tasarlanmış ve performanstan ziyade insanların gün içinde evden işe, işten çarşıya gitmek amacıyla kullandıkları bisikletlerdir. Ergonomik yapısı gereği rahatlığı ve keyfi sunan bir görüntüsü ve kullanışı vardır. Amörtisör sistemi olmayan şehir bisikletlerinde sele genişlikleri biraz daha fazladır. Gidon şekilleri de farklılıklar gösterebilir. Her keyfe, her keseye göre şehir bisikleti bulabilirsiniz.

Hibrit Bisikletler
Hibrit bisikletler, dağ bisikletinde ki agresiflik, sağlamlık ve her arazi koşulunda kullanılabilirlik gibi özelliklerden vazgeçemeyenler ve aynı zamanda yol bisikletinde ki performanstan ayrılamayanlar için tasarlanmış bir bisiklettir. Tabi ki her iki bisikletin özelliklerini tam olarak taşımamaktadır. Başlangıç bisikleti olarak tavsiye edebileceğimiz bir tür olarak ifade edebiliriz.

Katlanır Bisikletler
Katlanır bisikletler günümüzün ulaşım yöntemlerine alternatif olarak üretilmiş şehir bisikletleridir. Kadroda maşalı bir sistem ile katlanması ve kolay taşınmasından dolayı bir çok otobüs ve minibüs yolculuklarında şoförlerin araca almakta itiraz etmediği bisikletlerdir diyebiliriz. Kadro boylarının küçük olması ve katlanabilir yapısından dolayı birçok insan tarafından kullanımı artan bir türdür. Bu bisikletlerde yol bisikleti gibi performans veya dağ bisikleti gibi arazi, dağ tepe yapmayı düşünmeyin. Şehrin fiziki şartları için tasarlanmış ve kısa mesafeler için tercih edilen bir modeldir.

Tandem Bisiklet
İki kişinin aynı bisiklet üzerinde pedal çevirmesine imkan veren zincir ve vites sisteminin olduğu kadro boyu diğer bisikletlere göre daha uzun olan bir türdür. Önde ve arkada olan kişilerin aynı anda pedal çevirmesine imkan veren zincir ve dişli sistemi ile birlikte pedal sistemi de vardır. Şehir içinde eşinizle, çocuğunuzla harika bir zaman geçirmek için güzel bir yöntemdir.

Bisikletin Hafifliği Önemli mi?
Önemli bir konu olan bisikletin hafifliği sizin performansınıza yansıyan bir detaydır. Bisikletinizin hafifliği ve kullanılan malzemesi bisikletten keyif almanızı sağlayacak hayati öneme sahip bir konudur. Sürdüğünüz bisiklet ve üzerinde kullanılan malzemenin kalitesinin artması sizin o sürüşten alacağınız keyfide artıracaktır.